Informatieavond ‘Drank en Drugs’

‘Doe niet zo ongezellig’

Geslaagde informatieavond!

‘Doe niet zo ongezellig’ klinkt zo onschuldig. Maar vooral voor de jongeren onder ons is alcohol en drugs minder onschuldig dan het lijkt. Op deze manier is het wel moeilijk om ‘nee’ te zeggen. En dat waren veel ouders met ons eens!

Een kleine 200 mensen waren aanwezig op de informatieavond die Dorpsraad Zeilberg had georganiseerd. De meeste jongeren ‘moesten’ mee van hun ouders, maar waren na afloop ook positief over de avond. Door de opzet was er voldoende ruimte voor eigen inbreng en werd het een echte interactieve avond.

Na een warm welkom en een korte inleiding door Hester Dadema (van Helder Theater) – die zorgde voor een vlotte presentatie gedurende de hele avond – werden de aanwezigen in drie groepen verdeeld: de jongste kinderen kregen een interactieve voorstelling van Helder Theater met aansluitend een demonstratie van Flow Deurne over weerbaarheid. De oudste jongeren gingen in gesprek met een ervaringsdeskundige over zijn indrukkwekkende levensverhaal. Ouders kregen ondertussen praktische voorlichting van Novadic-Kentron over drugsgebruik en hoe daarmee om te gaan. Hier kunt u de presentatie nog eens nalezen. Ook vertelde Helen Nijnens over haar ervaringen met het drugsgebruik van haar vriend die hier uiteindelijk aan is overleden. Tussen de programmaonderdelen door voerde toneelvereniging de Klotlanders herkenbare sketches op en kreeg iedereen een alcoholvrije cocktail aangeboden.

Achteraf hebben wij vernomen dat ook ouders graag het verhaal van de ervaringsdeskundige hadden bijgewoond. Wij overwegen dan ook om hiervoor een aparte bijeenkomst te organiseren. Mocht u hiervoor interesse hebben, geef dat dan door aan secretariaat@dorpsraadzeilberg.nl.

Naar aanleiding van deze bijeenkomst hebben wij binnenkort overleg met de gemeente over eventuele vervolgacties ten aanzien van het gebruik van drank en drugs onder jongeren. Als dorpsraad Zeilberg overwegen wij vaker soortgelijke informatieavonden te gaan organiseren, ook over andere onderwerpen en voor een andere doelgroep. Hebt u ideeën hierover en/of wilt u zo’n avond mee organiseren? Aarzel dan niet, en geef dat door via secretariaat@dorpsraadzeilberg.nl.

Deze informatieavond werd mede mogelijk gemaakt dankzij de inzet en (financiële) steun van:

Dorpsraad Zeilberg,

GGD Brabant-Zuidoost,